عالمی که انسان نام گرفت قسمت بیست و سوم

عالمی که انسان نام گرفت/ امواج مسموم تغذیه هر روزه بشر – قسمت بیستم و سوم

 

مهمترین و ضروری ترین علم آن است که برای حیات، نشاط و توانایی انسان، اساسی ترین مطالب را دارا باشد.به همین منظور قصد داریم مطالبی شامل سه بعد انسان شناسی (جسم‌شناسی، ذهن شناسی و روح شناسی)را با زبانی ساده تقدیمتان کنیم. باشد که راه گشا باشد.

 

عالمی که انسان نام گرفت قسمت بیست و دوم

 

قوه‌ی ذائقه (چشایی): در مباحث طبی آمده است که ازدیاد هر خلط فاسد در بدن موجب بیماری خاصی می‌شود و از طرفی تولید شدن اخلاط سالم به تنظیم ترشحات غدد و به تبع آن رشد سریع بدن کمک می‌کند. دشمنان با استفاده از این مطلب، با جهت دادن تغذیه‌ی روز مرّه‌ی ما به سمت غذا‌هایی که اخلاط فاسده تولید می‌کند مانند فست فودها، مک دونالدها و… ما را دچار انواع بیماری‌ها نموده و در مرحله‌ی بعد به استفاده از داروهای ساخت خود توصیه می‌کنند. راه گشای ما در این مقوله فرامین و دستورات طبی ائمه  است که طبیبان واقعی بشریت‌اند. رساله‌ی ذهبیه‌ی امام رضاعلیه السلام مجموعه‌ای است از دستوراتی که قابل تطبیق بر شرایط زمانی و مکانی مختلف می‌باشد.
۴-قوه‌ی شامه (بویایی): شاید شنیده باشید که ((عطر درمانی))، روشی است که بر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی اثر گذاری زیادی داشته است. حتی در پزشکی بسیاری از بیماری‌ها، مثل آلزایمر و عقب ماندگی‌های ذهنی را از طریق بوئیدن بعضی مواد و یا استعمال بعضی از داروها از طریق بینی (مثل عصاره‌ی سیاه دانه) درمان می‌نمایند.
با استشمام هر عطری در بدن انسان حالتی پدید می‌آید که موجب بروز گرمی یا سردی، انرژی یا بی‌حسی و بی‌حالی، آرامش یا رخوت و سستی، فراموشی یا تیزهوشی می‌گردد.
عطرها نیز غذای مغز محسوب می‌شوند و ما باید بر اساس قواعدی از آن‌ها بهره بگیریم. اگر از این قواعد استفاده نکنیم عطرها نیز می‌توانند برای ما عوارضی پدید بیاورند. مثلاً یک فرد گرم مزاج با استشمام بوی عطر گرم دچار سردرد می‌شود ولی همین بوی گرم موجب آرامش فرد سرد مزاج می‌گردد. برعکس این حالت وقتی فرد سرد مزاج بوی ترشی و یا هر بوی سرد دیگری استشمام کند موجب ایجاد سردرد و سستی مغز و بی‌حوصلگی وی می‌گردد.
از این رو لازم است مقداری با مزاج عطرها آشنا شویم: 
عطر گل محمدی، گل مریم، گل یاس و عطر تیروز، عطرهای گرم و لطیف هستند.
عطرهایی مانند بوی مشک خیلی گرم است.
بوی سرکه، آب لیمو، ترشی‌ها، بوهای اسیدی و بوی تعفن از بوهای سرد هستند.
بوی مواد شیمیایی مانند تینر، وایتکس، بنزین، نفت، ضدعفونی‌کننده‌ها اثرات سردی‌بخشی برای مغز دارند و بوهای سرد تعریف می‌شوند. و استمرار استشمام آن بوها موجب اختلال اعصاب و حتی فراموشی می‌شود.
همان طور که در جامعه‌ی امروزی می‌بینید عطر‌های مختلف جهت ایجاد حالات مختلف همچون هیجان، گرسنگی، اشتیاق، تنفّر و… موجود می‌باشد، در تخریب ذهن مخاطب هم عمل بوئیدن یکی از بهترین راه‌ها است.
دودها نیز جذب مغز انسان می‌شوند و غدد گوناگون بویایی را متأثر ساخته و غدد چشایی را وادار به ترشحات ویژه‌ای می‌کنند. هر کدام خاصیت ویژه‌ای از سردی و گرمی را از خود بروز می‌دهند؛ گاهی موجب بروز آرامش در انسان و گاهی باعث وجد و شور و زمانی باعث بی‌قراری و سستی و نگرانی و ناامیدی می‌شوند.
دود اسفند، کندر و عود گرم هستند، دود آتش چوب، هیزم و کاه و همچنین دود برگ گیاه ماهور و نیز دود پشم و ابریشم گرم هستند؛ دود آتش چوب انار گرم و خشک و دود آتش چوب گز بسیار گرم است.
دود تنباکو گرم اول و سرد آخر است؛ دود سیگار گرم اول سپس سرد درجه دوم است، از این رو در بدو امر انرژی کوتاهی می‌دهد و سپس مغز را سرد می‌کند. دود تریاک نیز در شروع، گرمابخشی درجه اول دارد ولی بعد به غایت سرمابخشی که تا حد درجه سوم و چهارم می‌رسد. دود بنزین، نفت و گازوئیل، دود مواد پلاستیکی، دود زباله و دود پنبه و مو همگی سرد هستند؛ که همه‌ی این‌ها به صورت کاذب و موقتی این حالات را ایجاد می‌کنند ولی تأثیرات مخرب آن‌ها بر مغز دائمی می‌باشد؛ لذا تولید و توزیع ادکلن‌های حاوی الکل گسترش فراوانی یافته است. مهمترین تأثیر این ادکلن‌ها بر قوای مغز علاوه بر اینکه موجب افزایش شهوت شده و رغبت انسان را نیز به اعمال عبادی کاهش می‌دهند، موجب بیماری‌هایی مثل سینوزیت و میگرن می‌گردند. جایگزین‌های زیادی برای این ادکلن‌های تحریک‌کننده وجود دارد که مورد تأکید ائمه  هم می‌باشد. در روایات اشاره به این موضوع شده که هر مقدار برای خرید عطر هزینه نمایید اسراف نیست و حتی اثرات درمانی برای برخی از عطر‌ها ذکر نموده و به استفاده از آنها سفارش کرده‌اند. (جهت آشنایی با این مباحث رجوع شود به کتب مبسوطه در این زمینه‌ها همچون حلیه المتقین، سنن النبی و…)
۵-قوه‌ی لامسه (بساوایی): لوازم آرایشی و کرم‌های پوست که در ناحیه‌ی صورت مورد استفاده قرار می‌گردند و همچنین ژل‌هایی که برای مو استفاده می‌شوند، بهترین و نزدیکترین مواد برای تأثیر گذاری بر سیستم مغز هستند. نزدیکی مو‌ها و اثر مستقیم آن‌ها بر روی مغز را در کتاب‌های تخصصی پزشکی دنیا مثل کتاب بیوشیمی هارپر و کتاب‌های فارماکولوژی… می‌توانید مشاهده نمایید.
مزاج لباس‌ها و پوشش ها: 
لباس‌هایی که می‌پوشیم نیز دارای مزاجی از نوع سردی و گرمی هستند که می‌توانند موجب ایجاد سردی و گرمی در بدن شوند.
لباس پشمی گرم، ابریشم بسیار گرم، کتان و لباس‌های از جنس مواد پلاستیکی (آکرولیک) سرد و فرش ماشینی نیز سرد هستند، . و کسی که روی این فرش می‌خوابد احساس سردی می‌کند و ادامه‌ی این رفتار موجب درد در بدن او می‌شود.
تشک‌های خوشخواب سرد هستند و البته باید سرد باشد.
بنابراین در موقعیت‌های سردسیری مانند شمال غرب ایران باید از تشک‌های پشمی استفاده ‌شود ولی در موقعیت‌های گرمسیری مانند مرکز کشورمان، باید از تشک‌های پنبه‌ای بهره گیرند. ولی در موقعیت جغرافیایی سرد و مرطوب مانند شمال ایران از نمد استفاده می‌کنند که یک نوع فرش ساخته شده از پشم فشرده است. و در موقعیت گرم و‌تر مانند جنوب ایران و هندوستان سابق بر این، از حصیر استفاده می‌کردند.
تغییر جنس لباس ها، از لباس‌های نخی و پشمی به لباس‌های شیمیایی (نفتی) خود روشی است که علاوه بر کوتاهی عمر، بیماری‌های مختلف را به مشتریان هدیه می‌دهد. همچنین تنگ شدن لباس ها، موجب عدم تنفسِ صحیحِ پوستی و در نتیجه، کسالت و بی حالی مفرط شخص می‌گردد و این تنگی لباس و تماس دائمی آن با بدن، مدام موجب تحریک اعصاب پوست ‌گردیده که این خود مشغولیتی کاذب ایجاد می‌نماید، همچون پارازیتی است در فعالیت‌های مغز و در نتیجه… .
انحرافات در قوای باطنه: 
اکنون پس از تحقیقی مختصر و درخور این کتاب حول موضوع انحرافات در قوای ظاهره، وارد در بحث انحرافات قوای باطنه می‌شویم.
انحرافاتی که دشمن در قوای ظاهره ایجاد کرده در حقیقت راهی است برای ورود به قلعه‌ی وجود آدمی و دست بردن به قوای باطنه که جبران انحراف در این قوا به راحتی میسر نمی‌شود. تلاش‌های دائمی دشمنان برای ایجاد این انحرافات جدید و نوظهور نیست، بلکه از همان ابتدا در قالب سحر و جادو حضور خود را اعلام کرده است؛ انحرافی که در بدنه‌ی قوم یهود ظهور پر رنگی داشته و امروزه نیز در پوشش افرادی مثل دیوید کاپرفیلد، دیوید بِلین و… ادامه دارد. اما این انحراف از طرف بزرگان مکتب انسان ساز شیعه بی جواب نمانده و پوچی و ضعف آن در برابر قدرت خداوند و آنچه به اذن او به انسان‌های رشد یافته اعطاء شده توسط اهل بیت ، انبیاء عظام (از جمله حضرت موسی ، حضرت سلیمان  و…) و علمائی که شاگردان حقیقی مکتب با برکت اهل بیت به حساب می‌آیند، به اثبات رسیده است. چرا که این شعبده بازی‌ها و سحر‌ها و… چیزی نیست جز تصرف و در دست گرفتن ذهن مخاطب و یا به کار گرفتن اجنّه و… که شرع مقدس آنها را حرام دانسته است، و لذا افرادی که بر اثر عبودیت و بندگی خداوند بر عالم احاطه پیدا می‌کنند، نه تنها ذهن خود را در اختیار کاهن و ساحر قرار نمی‌دهند بلکه استفاده‌ی نابجای آن‌ها را از انرژی‌های فراحسی و اجنه جلوگیری می‌نمایند. این حرف یک ادعا نیست بلکه صفحات تاریخ پر است از وقایعی که حقانیت این مطلب را اثبات می‌کند. آنجا که حضرت موسی  حقیقت ریسمان‌های ساحران را با معجزه‌ی خود آشکار می‌کند و حضرت سلیمان  در چندین موقعیت با ساحرانی که از قدرت‌های ماورائی خود که در اثر برخی ریاضت‌ها به دست آورده بودند، به مقابله برمی خیزد. (جهت اطلاع بیشتر به کتاب میراث خورشید از همین مجموعه رجوع کنید.)
آری، رشدی بسیار عمیق‌تر و ابعادی‌تر از آنچه مرتاض‌ها به آن می‌رسند و آن‌چه بشر امروزی با یوگا و ریکی و ورزش‌های امثال آن به دنبال آن هستند، با رعایت کامل اوامر و نواهی الهی – که در شریعت و طریقت اسلام بیان شده – حاصل می‌شود. آنجا که مرتاض‌ها می‌گویند بعضی امواج را می‌توان دید و بعضی را حس نمود، مکتب علوی شیعه می‌گوید که می‌توان با تمام ذرات عالم ارتباط بر قرار نمود و آنها را مطیع و منقاد خود کرد و… .
و غرب چه هدفمند ما را در این موهومات به ظاهر زیبا غرق نموده و از حقایق اصیل خود به دور نگاه داشته است و ما هم چون یتیمانی که از گنجینه‌های خود بی‌خبریم دست طلب به سوی این و آن دراز نموده و در این مسیر نه تنها از حقیقت دور مانده ایم بلکه باطل را نیز به خود راه داده‌ایم؛ آری! آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. برنامه‌های آن‌ها را می‌پذیریم بی آنکه بدانیم در پس این برنامه‌های به ظاهر سودمند چه ارزش‌هایی از دستمان می‌رود. همان طور که با تغییر برنامه‌ی خوابمان رؤیاهای صادقه را از ما گرفتند و مانع پیشرفت‌های ما شدند، و نیز همانطور که…
خلاصه اینکه تمام این افعال خارق‌العاده که برای ما بسیار بزرگ و مهم، جلوه می‌کنند چیزی جز هماهنگی و جهت دهی انرژی‌ها و امواج ذهنی نیست، (دقت نمائید، ذهنی! و نه روحی) تمام انرژی درمانی‌ها، هیپنوتیزم‌ها و… بر همین پایه استوار است لذا در برابر قدرت‌های روحی – که از طریق ریاضت‌های مشروع سفارش شده و در روایات معصومین  به آن‌ها اشاره شده است – چیزی برای عرضه ندارند. لیکن همین امور سطحی، برای ما که از ذهن پراکنده‌ای برخورداریم و نتوانسته‌ایم نیرو‌ها و انرژی‌های ذهنی را هم‌جهت کنیم بزرگ جلوه می‌کند و ما را به بازی گرفته و به سوی خود جذب می‌نماید.
اما سؤال مهمی که ممکن است برای هر کسی ایجاد شود این است که حال اگر کسی به طور ناخواسته و بر اثر تبلیغات گسترده و قوی دشمنان غربی و شرقی دچار تبعات منفی این گونه انحرافات شود چه راه حلی پیش پای اوست تا بتواند خود و نزدیکان خود را از این مهلکه نجات داده و به زندگی سالم و آرام خود بازگردد؟
جواب مشروح این سؤال و راه حل‌های مختلف آن در ادامه همین مبحث خواهد آمد اما بطور خلاصه بهترین راه مقابله با این گونه انحرافات در زمینه‌ی قوای ظاهری و باطنی رشد علمی و به تبع آن رشد ذهنی و روحی می‌باشد.
بهترین محافظ ها: 
خداوند کریم و مهربان، بشرِ بی پناه را در برابر این حربه‌های دشمنان تنها نگذاشته و راه‌کارهای مختلفی را جهت نجات از این مهالک پیش پای او نهاده است و به شکل‌های مختلف، مانند حفاظت فرشتگان، آدمی را در برابر خطرات و بلایا حفظ نموده است. برای انسانی که در اثر جهل و نسیان در برابر این انحرافات تسلیم گشته و به دام آنها گرفتار شده است راه‌هایی قرار داده و از او حمایت می‌نماید لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَینِ یدَیهِ وَمِنْ خَلْفِهِ یحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ
البته قابل ذکر است که هر تأثیر و تأثّری در عالم وابسته به دومقوله‌ی فاعلیت فاعل و قابلیت قابل است. توضیح اینکه اگر چه خداوند متعال راه‌های مختلفی را جهت محافظت قرار داده، لیکن تا انسان خود در مسیر تغییر گامی برندارد، نتیجه‌ای برای او حاصل نخواهد شد. خداوند متعال در ادامه‌ی آیه‌ی قبل می‌فرماید: إِنَّ اللّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِم
در ادامه به چند مورد از این محافظ‌ها اشاره می‌کنیم:
• علم آموزی و آگاهی: 
یکی از عواملی که در تأثیر بیشتر اینگونه انحرافات بر انسان نقش بسزایی دارد، جهل و عدم آشنایی در برابر این مباحث است، لذا تأکید زیادی به کسب علم و آگاهی – نه تنها در برابر این مبحث بلکه در هر زمینه‌ای – شده است. خداوند تبارک و تعالی به این نکته اشاره‌ای دقیق و ظریف نموده و می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ
• انجام واجبات: 
شاید هیچ کدام از ما علم به اثرات وضعی واجبات روزمره‌ای که انجام می‌دهیم نداشته باشیم و فقط به آن‌ها به دید یک فریضه نگریسته و انجام آن‌ها را رساندن باری سنگین به مقصد برشمریم. در حالی که اگر توجه بیشتری داشته باشیم به اثرات بسیار قوی این فرائض الهی پی می‌بریم. از جمله این اثرات، محافظت شخص است در برابر خطرات و بلایا؛ به همین دلیل در احادیث فراوان، اهل بیت  مردم را به انجام واجبات و ترک محرمات جهت جلوگیری بسیاری از اتفاقات ناگوار امر نموده‌اند به این مضمون که انجام واجبات بیمه‌کننده‌ی انسان است در برابر اثرات منفی این انحرافات. آیه شریفه‌ی لَن یضُرُّوکُمْ إِلاَّ أَذًى ، اشاره به همین مطلب نموده و به انسان در قبال اطاعت امر پروردگار و اولیائش مژده رهایی و سلامت می‌دهد.
دیل کارنگی در کتاب معروف خود با عنوان آیین زندگی می گوید: دعا و نماز و داشتن یک ایمان محکم به دین، نگرانی ، تشویش، هیجان و ترس را که موجب بیشتر ناخوشی های ماست از بین می برد. امروز حتی پزشکان روانشناس نیز مبلغین متجدد دین شده اند و برای نجات از آتش جهنمِ همین دنیا، یعنی زخم معده، آنژین، اختلالات عصبی و جنون، گرویدن به دین را توصیه می کنند. متأسفانه فقط هنگامی که همه ی در ها به روی ما بسته و آخرین نیرویمان تمام شد متوجه خدا می شویم ولی چرا تا آن موقع صبر کنیم؟ چرا هر روز تجدید قوا نکنیم؟ من هر گاه به نماز و عبادت پرداخته ام در آن لحظات حس می کنم آرامش یافته و در سکوت و ثبات بی نظیری فرو می روم.
حدود هفت سال قبل در ایالت بوستون آمریکا و در دانشگاه هاروارد کنفرانسی برگزار گردید تحت عنوان ارزش های درمانی دعا. در آن کنفرانس دکتر هوبرت بنسون استاد دانشکده پزشکی و رئیس سمینار چنین عباراتی را ابراز داشت: دعا خواندن مغز را به کار می اندازد، عوارض ایدز را کاهش می دهد، از فشار خون می کاهد و نازایی را درمان می کند. تکرار دعاها و بیرون کردن اندیشه های دیگر از مغز، بسیاری از مردم را قادر می سازد تا تغییرات فیزیولوژیک در خود پدید آورند… شکافی بین علم و معنویت در درمان انسان ها وجود ندارد و تکرار دعاها باعث کاهش میزان تنفس و فعالیت موجی مغز می شود و گاهی چنان قدرت درمانی دارد که نیاز به عمل جراحی یا درمان پر هزینه ی دارویی را از بین می برد.
و به قول روانکاو مشهوری به نام بریل انسان متدین واقعی هرگز دچار بیماری روانی نخواهد شد.
• حرز ها:
از دیگر عوامل حفظ کننده‌ی انسان در برابر تأثیرات منفی این گونه تحرکات و فعالیت‌های انحرافی دشمنان، استفاده از ادعیه، اذکار و اورادی است که با نام حرز در میان معتقدین به این اذکار مورد استفاده قرار می‌گیرد (که این غیر از واجبات است) و صد البته بسیار مؤثر بوده و عملاً تأثیرات آن دیده شده است. از جمله این حرزها عبارتند از:
ذکر شریف بسم‌اللّه‌الرّحمن الرّحیم جهت حفظ از هر چیزی.
خواندن سوره‌ی توحید به شش جهت، جهت محافظت از شر دیگران.
حرز امام صادق : در حدیث است که جبرئیل به حضرت رسول  عرض کرد خدا سلام می‌رساند و می‌فرماید که من از علم غیب خود کلماتی به علی ابن ابیطالب هدیه می‌کنم که هر گاه آن را جهت حفظ از شیطان رانده شده یا سلطان ستمگر یا هر نوع خطر دیگری که جان او را تهدید می‌کند بخواند، در امان خواهد بود: اللّهُمَّ أحرِسنا بِعَینِکَ الَّتی لا تَنامُ…
حرز حضرت زهرا:یا حَیُّ یا قَیُّومُ بِرَحمَتِکَ أستَغیثُ…
حرز حضرت رضا  که جهت تعویذ و محفوظ ماندن خود یا دیگری نوشته و همراه داشته باشند: بِسمِ اللِه أنّی أعُوذُ بِالرّحمنِ مِنکَ…
حرز امام جواد : لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إلّا بِاللهِ العَلیِّ العَظیمِ… ،
حرز امام هادی  برای دفع شیاطین جن وانس که خوب است پس از نافله‌ی مغرب خوانده شود: یا عَزیزَ العِزِّ فِی عِزِّه…
سزاوار است که ما شیعیان توجه بیشتری به این حرزها نموده و با پیروی از ائمه  و علمای دینی، از فوائد و عوائد این حرز‌ها بهره مند گردیم. اما لازم به ذکر است این حرز‌ها باید از دست عالِم ربانی گرفته شود، نه از دست هر کس که دکانی با نام دعا نویسی باز نموده است.
• نگین ها: 
در احادیث و روایات فراوانی که از چهارده معصوم به ما رسیده است، مردم جهت محافظـت در برابر بلاها (که این انحرافات، خود یکی از بلایای آخـر الـزمـان به حساب می‌آید) به استفاده از سنگ‌ها و نگین‌های مختلف از جمله عقیق، فیروزه، دُر، یاقوت و… توصیه شده‌اند. تأثیر مثبت این گونه سنگ‌ها در چند سال گذشته حتی توسط محققان اروپایی نیز به ثبت رسیده است. یکی از دانشمندان آلمانی که اواخر عمر خود را به دنبال آرامش به فلات تبت رفت، مشاهده نمود مرتاض‌ها برای هر فعالیتی مثل خوردن، دعا، تمرکز، خوابیدن و… سنگی متفاوت از سنگ‌های دیگر به عنوان پشتوانه‌ی قدرت روانی خود استفاده می‌نمایند؛ این شخص بعد‌ها سنگ‌ها را به شکل نانو با هم ترکیب نمود، و در کل جهان منتشر نمود که قابل استفاده‌ی کسانی قرار گرفت که ریکی و یوگا انجام می‌دادند. گرچه که اثرات منفی این ترکیب هنوز فاش نگردیده است اما بعضی از سنگ‌ها که در بالا ذکر شد، در هر حال، برای هر انسانی قابل استفاده‌ی جسمی، ذهنی و روحی می‌باشد. در ذیل به چند روایت نورانی که متذکر اثرات مثبت این گونه سنگ‌ها و نگین‌ها شده‌اند اشاره می‌شود:
پیامبر اکرم  : انگشتر عقیق، آدمی را از هر بدی نگاه می‌دارد.
امام صادق : … بد نمی‌دانم در دست کردن حدید صینی (چینی) را در وقتی که به دیدن کسی رود که از او ترسد از اهل شر، برای اینکه شر او ساکن می‌شود و حدید صینی شیاطین را دور می‌کند و به این سبب دوست می‌دارم که داشته باشم… .
منقول است حضرت علی، چهار انگشتر در دست می‌نمودند: انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش، انگشتر فیروزه برای نصرت و یاریش، انگشتر حدید صینی برای قوّتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها.

کتاب : عالمی که انسان نام گرفت
نویسندگان: سید رسول کاظمیان نژاد , محمد موحدی پور , سید ایمان منبتی

ادامه دارد…

دیدگاهی بنویسید

مطالب مشابه

عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت

"" به علاقه مندی ها اضافه شد