عالمی که انسان نام گرفت قسمت نهم

عالمی که انسان نام گرفت/حجامت ‌تصفیه گر سرزمین جسم _قسمت نهم

 

مهمترین و ضروری ترین علم آن است که برای حیات، نشاط و توانایی انسان، اساسی ترین مطالب را دارا باشد.به همین منظور قصد داریم مطالبی شامل سه بعد انسان شناسی (جسم‌شناسی، ذهن شناسی و روح شناسی)را با زبانی ساده تقدیمتان کنیم. باشد که راه گشا باشد.

 

عالمی که انسان نام گرفت قسمت هشتم

 

در اهمیت خون، این ماده‌ی حیات، همین بس که اگر توانستی آن را تمیز و سالم نگه داری، سلامتی جسمی و ذهنی و روحی را به خود هدیه داده‌ای وگرنه تمام سلامتی و نشاط و زنده‌دلی را از خود سلب نموده‌ای.
خون انسان گاهی اعتدالش را از دست می‌دهد. این عدم اعتدال یا به صورت کمّی است یعنی مقدار خون در بدن کم یا زیاد می‌شود و یا به صورت کیفی است که خون یا غلیظ‌تر و یا رقیق‌تر می‌گردد و یا کثیف شده و مواد سمی در آن نفوذ می‌کند و ماندگار می‌گردد و یا اینکه دچار فقر مواد غذایی می‌گردد؛ که تمام این‌ها به علت عدم برنامه‌ریزی در مواردی است که در باب تغذیه پنچ‌گانه توضیح داده شد. گرچه این خون بارها در بدن به اشکال مختلف تصفیه می‌گردد اما باز هم در هر صورت مقداری از سموم در آن باقی می‌ماند، که تنها با حجامت می‌توان آن مواد زاید را دفع نمود.
پس از آشنایی با کلیات مزاج شناسی و تغذیه‌ی مناسب با هر مزاج، لازم است در رابطه با تصفیه‌ی خون دقت بیشتری نماییم، چون نهی و پرهیز، مقدم بر امر و فرمان است. حتی در سیر روحانی و عرفانی؛ اول تخلیه است و بعد تحلیه و تجلیه. بر همین اساس حکما نیز در سیر سلامتی بدن دستوراتی جهت پیشگیری از بیماری داده‌اند از قبیل: رعایت منهیات تغذیه و همچنین راه‌هایی برای دفع مواد و سموم در هر یک از چهار مرحله‌ی هضم. چرا که اگر تخلیه‌ی سموم و زواید بدن درست صورت نپذیرد، مواد تمیز و سالمی‌که وارد بدن می‌شود از جمله غذا و دارو را نیز آلوده و در نتیجه تأثیر گذاری این مواد مفید به حداقل خواهد رسید. به تعبیر دیگر اگر شما در یک سطل زباله دائماً مواد ضد عفونی کننده بریزید، فائده‌ای که ندارد هیچ، بلکه زباله‌ها مواد ضد عفونی کننده را نیز از بین می‌برند. پس باید اول تخلیه صورت گیرد.
راه‌های ساده برای خروج مواد زاید در هضم‌های چهار‌گانه قی و… می‌باشد و در مراحل پایانی جهت تعادل گوارش از حقنه و مسهلات برای خروج بهتر مواد زائد و جلوگیری از یبوست که اُمّ الأمراض (مادر بیماری ها) است استفاده می‌گردد و در هضم‌های میانی که نتیجه‌اش تولید خون است تخلیه به صورت بهتری انجام می‌گیرد و آن خروج خون می‌باشد که نمودار زیر بیان کننده‌ی روش‌های این مرحله از هضم است:
چهار روش مرسوم برای خروج خون:حجامت

: خون گیری سطحی از مویرگ است.۲٫ زالو: خون گیری نسبتاً عمیق‌تر است.۳٫ فصد: خون گیری عمیق از ورید است.۴٫ اهداء خون: خون گیری عمیق از ورید است.توضیح: حجامت، گرفتن خون از سطح و مویرگ‌های بدن است و این عمل، موجب ضعف بدن و اعضای رئیسه (قلب، کبد، مغز) نمی‌گردد، زیرا خون گرفته شده در حجامت خون غلیظ در مویرگ است و سبب تخلیه‌ی مقدار زیادی از روح حیوانی نمی‌شود و فقط باعث خروج بخارات زائد می‌گردد. اما در اهداء خون، خون از عمق بدن و از رگ‌های اصلی (ورید) تخلیه می‌شود و سبب خروج روح حیوانی و در نتیجه ضعف بدن می‌شود. اما زالو نه از ظاهر و نه از باطن، بلکه از اواسط بدن خون می‌گیرد و در مواردی که نمی‌توان حجامت و فصد کرد از زالو درمانی استفاده می‌نماییم. بزاق دهان زالو وارد بدن می‌شود و سبب رقیق شدن خون و برطرف شدن لخته‌های آن می‌باشد.
هر کدام از این سه روش در جایگاه خود بنا بر نوع بیماری و شرایط بیمار و تشخیص طبیب حاذق انجام می‌شود.

تفاوت فصد و حجامت با خون دادن در سازمان انتقال خون: 
اگر چه در ظاهر فصد و اهداء خون شبیه به یکدیگر هستند اما دارای تفاوت‌های اساسی نسبت به یکدیگرند. در حقیقت آن خونی که در فصد و حجامت از بدن خارج می‌شود بسیار متفاوت است با خونی که در سازمان انتقال خون گرفته می‌شود. در حجامت اخلاط و رسوباتی که بر دیواره‌ی رگ‌ها رسوب کرده‌اند به وسیله‌ی بادکش و در فصد با جلوگیری از خونریزی و دوباره رها کردن آن به صورت متوالی به حرکت در می‌آیند و خارج می‌شوند. ماساژ قبل از فصد و حجامت موجب بیدار کردن قوه‌ی مدبره و متمرکز کردن اخلاط غلیظه در محل حجامت می‌گردد. و اصولاً هدف از فصد و حجامت تخلیه‌ی اخلاط فاسد از بدن می‌باشد و قاعده‌ی مهم در فصد و حجامت این است که به محض تبدیل شدن خون تیره به خون روشن این عمل متوقف می‌گردد حتی اگر در ابتدای فصد، خون روشن شود. اما در خون دادن هدف خروج خون کثیف نیست بلکه خون خارج شده باید به کیفیتی باشد تا بتوان آن را به بدن دیگر افراد نیازمند به خون تزریق کرد. در نتیجه این خون باید خونی تمیز و قابل استفاده باشد.
نکته‌ی دیگر این است که باید در فصد و حجامت به تناسب هر بیماری از رگ‌ها و یا نقاط مخصوص به آن خون گرفته شود. به عنوان مثال برای بیماری‌های قلبی رگ اُسَیلِم چپ، برای کبد رگ باسلیق راست و برای طحال رگ باسلیق چپ فصد می‌شوند. خون‌گیری بر اساس مزاج بیمار، تغییر ضربان نبض و رنگ خون، متغیر است اما در اهداء خون پزشک از یکی از دو رگی که در دست آشکار‌تر است به میزان ثابت cc 450 خون می‌گیرد.
در نتیجه اهداء خون نمی‌تواند جایگزینی برای حجامت یا فصد باشد و اثرات درمانی آنها را نیز ندارد، بلکه تنها هدیه‌ای است به نیازمندان خون، البته اگر مثل بسیاری از کشور‌ها به تجارت تبدیل نشود.

نحوه‌ی اثر گذاری حجامت بر جسم، ذهن و روح: 
هر غذایی که وارد بدن می‌گردد، چهار مرحله‌ی هضم را می‌گذراند: 

هضم معدی: این هضم در معده صورت می‌گیرد و حاصل آن ماده‌ای به نام کیلوس است و زایدات آن به شکل مدفوع از بدن خارج می‌گردد.
هضم کبدی: کیلوس در کبد به ماده‌ای به نام کیموس تبدیل گشته و زوائد آن سه چیز است‌: سوداء که به طحال می‌رود، صفراء که به کیسه‌ی صفراء می‌رود و رطوبت‌های دیگری که یکی از آنها ادرار است.
هضم عروقی: بعد از تبدیل کیموس به خون، این خون وارد عروق می‌شود و هضم سوم در عروق خونی (رگ‌ها) صورت می‌گیرد و حاصل آن به بافت‌ها می‌رود و زائدات آن به صورت موهای زائد، ناخن و عرق از بدن خارج می‌گردد.
هضم بافتی: محصول این هضم غذای بدن و جایگزین مواد تحلیل رفته‌ی اعضای بدن اسـت و مواد اضـافی آن بعـد از لطیف شدن در چهار مرحلـه‌ی هضم به منی تبدیل می‌شود.
با توجه به این مراحل هضم در می‌یابیم، در واقع همان خون است که به اندام تبدیل می‌شود. یعنی خون به هر یک از اعضاء که می‌رود متناسب با نیاز آن عضو غذای آن شده و به همان تبدیل می‌گردد.
به دلیل تغذیه‌ی نامناسب انسان ها‌، یا افراط در رقّت و غلظت خون بوجود می‌آید یا در قلت و کثرت کمّی آن مشکلاتی به وجود می‌آید.
حال اگر خون جاری در رگ‌های انسان کثیف و غلیظ باشد مسلماً اعضای بوجود آمده از چنین خونی مشکلات فراوانی دارند که یا به صورت امراض گوناگون ظاهر شده و یا باعث اختلالات درونی می‌شود. پس قطعاً سلامتی جسم در گرو سلامتی خون می‌باشد. و بهترین روش‌ها برای پیشگیری از کثیف شدن خون و درمان آن حجامت است.
به عنوان مثال تمام نقاط مغز انسان از مویرگ پوشیده شده است به طوری که بیشترین تراکم مویرگ در بدن در مغز است. کار غذا رسانی به سلول‌های مغزی به عهده‌ی خونی است که در این مویرگ هاست. اگر خون انسان غلیظ باشد حرکتش در مویرگ‌ها بدلیل ظرافت آنها بسیار کندتر از دیگر رگ هاست و همین سبب می‌شود فعالیت همه‌ی قسمت‌های مغز از قبیل: حس مشترک، خیال، متصرفه، واهمه و حافظه ضعیف و ضعیف‌تر شود و انسان از نظر فکری و ذهنی دچار رکود گردد.
گفتیم که خون طی فرایندی به اندام تبدیل می‌شود، به طور دقیق‌تر باید گفت از قسمت غلیظ‌تر خون، اندام و از قسمت لطیف آن، ارواح ثلاثه (روح حیوانی، نباتی و نفسانی) بوجود می‌آید. ارواح ثلاثه، قوا و قوا، افعال را می‌سازند. پس به طور کلی تمام فعالیت‌های بدن انسان به گونه‌ای با خون مرتبط هستند و عدم تعادل خون در جنبه‌های مختلف، باعث ایجاد بی‌نظمی در سیستم کلی بدن می‌شود.
جسم، ظرف روح (نفس ناطقه) است و روشن است که اگر ظرف کثیف باشد، مظروف هم از این کثیفی تأثیر می‌پذیرد، به طوری که اگر فردی بیمار باشد، میل به انجام هیچ کاری ندارد، و یأس هم بر او غالب می‌شود. بنابراین تأثیر حجامت بر تمییزی خون و همچنین بر حالات جسم و ذهن و روح مشخص می‌شود.
ذکر این نکته نیز ضروری است که حجامت خون را تنظیم می‌کند. یعنی هم افراط در رقّت را درمان می‌کند و هم افراط در غلظت را، هم زیادی را تعدیل می‌کند و هم نقصان را. توضیح اینکه به وسیله‌ی حجامت فعالیت کبد که عضو اصلی خون سازی بدن است، تنظیم می‌گردد و وقتی که کبد تنظیم شد، خون از جهت میزان تولید و کیفیت، معتدل می‌شود. البته این قضیه زمانی حاصل می‌گردد که از چند دوره‌ی حجامت گذشته باشد. چرا که کبد مثل آبگرمکنی عمل می‌کند که تا زمانی که از آن آب نگیرید روی شمعک باقی می‌ماند و فعالیت نمی‌کند، به محض استفاده از آب آن هر چه قدر هم که کم باشد آبگرمکن به کار می‌افتد و شعله‌اش فعال می‌شود و موجب گرم شدن آب‌های جدید می‌گردد.
اثرات و نتایج حجامت: 
اثر مستقیم حجامت بر قوای جسمی:

موجب تعدیل غلظت خون، سلامت بدن، طول عمر، شادابی پوست و چهره، طراوت مو و نیز افزایش سرعت، قدرت و انعطاف بدن می‌گردد. همچنین است تأثیر آن بر قوای مغز که موجب تقویت حافظه، تمرکز، کم شدن اضطراب و کاهش افسردگی می‌گردد و تأثیر قوی آن بر حالات روحی و روانی سبب ایجاد آرامش، ایجاد زمینه جهت دیدن رؤیای صادقه و کم شدن خواب‌های پریشان و کابوس می‌گردد (قابل ذکر است که هیچ کدام از تأثیرات عمیق حجامت در خون‌گیری سازمان انتقال خون دیده نشده است).
درمنابع طب اسلامی و طب سنتی، حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر گردیده است و بیماری‌های گوناگون را درمان می‌کند. بیشترین کاربرد انواع حجامت در پیشگیری از بیماری‌هاست و با مکانیسم‌های مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات بیوشیمی‌و هورمون خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) موجب پیش‌گیری از بیماری‌ها می‌گردد.

باید بدانیم: 

۱۶۰۰۰ کلینیک حجامت در دنیا وجود دارد که بزرگترین آن در نیویورک آمریکاست.
مبحث حجامت در برخی از دانشگاه‌های آمریکا، انگلیس، آلمان و چین به شکل کلاسیک تدریس می‌شود.
آیت الله حسن‌زاده آملی فرموده اند: از ده رکن اساسی که امام زمان  در مدینه‌ی فاضله‌ی خویش احیاء خواهند نمود، بی‌شک حجامت یکی از آنها خواهد بود.
حجامت در درمان حدود ۲۰۰ بیماری جسمی و روحی – روانی و حتی بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت مؤثر است.
در قرن ۱۶ میلادی حجامت به عنوان یک روش درمانی در اروپا رایج بوده است.
با بررسی پرونده‌ی حدود یک میلیون حجامت کننده در هفده سال اخیر ایران حتی یک مورد عارضه از حجامت به ثبت نرسیده است.
از نظر ملا محسن فیض کاشانی در شهری که حَجّام وجود ندارد بر همه‌ی مسلمانان یادگیری حجامت جهت اجرای آن واجب کفایی است.
بزرگترین و مشهور ترین سایت حجامت در دنیا متعلق به کاخ سفید است.

کتاب : عالمی که انسان نام گرفت
نویسندگان: سید رسول کاظمیان نژاد , محمد موحدی پور , سید ایمان منبتی

ادامه دارد…

دیدگاهی بنویسید

مطالب مشابه

عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت
عالمی که انسان نام گرفت

"" به علاقه مندی ها اضافه شد